Islam Itu Indah

Islam Itu Indah

Saturday, November 19, 2011

~IMAM & 20SEN...JUM~

Beberapa tahun dahulu, ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid di Malaysia. Telah menjadi kebiasaan Imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.
Pada suatu hari, selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada yang sepatutnya sebanyak 20 sen.
Sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut.
"Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?" Imam tersebut bertanya kepada dirinya.
"Ah... syarikat bas ni dah kaya... setakat 20 sen ni.. nak beli tosei pun tak cukup," kata Imam tersebut.
Apabila tiba di hadapan masjid, Imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti.
Ketika Imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut.
"Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen", kata Imam tersebut kepada pemandu bas tersebut.
"Owh... terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni.. kan sedikit je nilainya," pemandu bas tersebut berkata.
Imam tersebut menjawab, "Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya perlu berlaku jujur."
Pemandu bas tersebut tersenyum, dan berkata, "Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam."
Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan. Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan, "Astaghfirullah!!!Ampunkan daku Ya Allah... Aku hampir-hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!"
Sahabat-sahabatku sekalian...
Apa yang anda dapat daripada peristiwa di atas? Ingatlah.. kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita terhadap orang lain. Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai tingkap untuk melihat ke dalam dunia Islam.
Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w. itu terdapat contoh teladan yang baik.

Thursday, July 7, 2011

~SIMPLE WORD FROM ME~




If you kiss her, you are not a gentleman
If you don't, you are not a man
If you praise her, she thinks you are lying
If you don't, you are good for nothing
If you agree to all her likes, you are a wimp
If you don't, you are not understanding
If you visit her often,she thinks it is boring
If you don't , she accuses you of double-crossing
If you are well dressed, she says you are a playboy
If you don't , you are a dull boy
If you are jealous, she says it's bad
If you don't, she thinks you do not love her
If you attempt a romance, she says you didn't respect her
If you don't, she thinks you do not like her
If you are a minute late, she complains it's hard to wait
If she is late, she says that's a girl's way
If you visit another man, you're not putting in "quality time"
If she is visited by another woman, "Oh it's natural, we are girls"
If you kiss her once in a while, she professes you are cold
If you kiss her often, she yells that you are taking advantage
If you stare at another woman, she accuses you of flirting
If she is stared by other men, she says that they a just admiring
If you talk, she wants you to listen
If you listen, she wants you to talk

In short:
So simple, yet so complex
So weak, yet so powerful
So confusing, yet so desirable
So damning, yet so wonderful.......jum.





Monday, July 4, 2011

~PENYESALAN~


WANITASiapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKIKamu!!!
WANITAMenurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku!
Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa.Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya.
Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kes ibubapa dan  masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan. Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas...
Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran.WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!"LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"
Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing" .
Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya. Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.
Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: belum
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telepon saya kan ? Tidak ada yang berubah. WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz"Selamat tinggal.."
Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.....

Monday, June 20, 2011

~BERUBAH~


Berikan ku waktu
Untuk bersamamu meniti hari
Tak puas bagiku dan kau pun berlalu
Tinggalku sendiri
Kelam seluruh jiwaku

Ku ingin benar bersama denganmu
Dan kau pun menjauh
Tiba-tiba kini kau telah berubah
Apakah salahku

 Kau yang ku kenali
Dan kini menjadi insan yang lain
Dulu kau berjanji
Kan hidup semati meniti hari

Semuanya telah berakhir..
Semuanya telah berakhir
Oh kasih


Saturday, June 4, 2011

~ Jtuh di timpa tangga n liff~

sudah jatuh ditimpa tangga...liff.....huhuhu....3/6/2011 tarikh keramat bagi aQ...m0 taw knp??? c0z arini 1st time dlm sejarah tayar keta yg aQ drive meletup tgh jalan.....arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh........dala aQ nie xtaw buka tayar 2 cmna.....nsib baik bkn aQ s0rg jak yg ada...ada gak la member2 yg lain.......kak amy,kak intan,diyana,fray n farahin.....hahaha....suma xtaw tukar tayar......ceehhhhhhhh pakaian punya glam0rr tp duk tepi jalan keta r0sak....siap bg kuar tayar dalam b0net....hahha...k0n0n2 ada la org tl0ng bila nmpak tayar kuar mcm 2...wakakakakakka......dkt sejam duk tepi jalan dgn panas terik xda bntuan....panassssssssss gilerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....perghhhhh.......nsib bek ada gak yg sudi membantu...thanksss 4 abg 2..hehhee....mmg gentle ar....hehehe......hm,aQ ckp sdh la jtuh....d timpa tangga lak c0z leh plak 2 kena tahan ngan guard sbb kad matrik xda..nasib kaki kelent0ng skit...ahhahahaha......isk3x.....pastu tem paking keta lak....guard tnya aQ....nak gi mna ni dik??? aQ jwb la...gi amik buku pacik...hehehhe.....(buku la sgt..pdahal baru dr nilai).....yg budak dua helai nie plak di tanya c fray n farahin....guard tnya....knp nie??? d0rg leh jwb...tggu adik....hahaha....(sejak bila lak d0rg nie ada adik d  kampus nie)...hahahahha........e2 d timpa tangga.....lepas di timpa tangga....di timpa liff plak....haaa....tengah santai2....gayut2....di kejutkan plak dgn berita yg wat heart attack...hahaha....begegar kepala lutut...lintang pukang kemas barang blah dr kampus....huhu...".lari...lari.....msukkan tv dalam l0ker...gi start enjin keta...kita lari skg....woiiiii...xkn aQ sndri dlm keta......arghhhh.....serabut.....wei2....mcm pelarian...hahahhaa......muka slumber....muka cuak...."....adoiii.....mmg lawak tpi bengang gak la....lastly msuk bilik aQ trus telentang dgn senang hati.....zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz smpai tgh hari....hahahhaa...........................







Wednesday, June 1, 2011

~AQ....AQ....AQ....??~

                                                                AQ LEMAH....GELISAH....
AQ XTAW KNP AQ TERASA JAUH DARI RAHMAT TUHAN.....
IYA....AQ SERING LUPA PADA TUHAN.....
AQ MMG HAMBA YG JAHIL.....

KNP IMAN DI DADA LMAH SGT??
KNP AQ XSEHEBAT ORG LAIN???
AQ CMBURU....CMBURU....
TETAPKANLA HTKU......
DALAM MENITI ARUS KEHIDUPAN....
AQ MMG HAMBA YG JAHIL...

AQ KELIRU DGN HT N PRSAANKU....
IKUT HT MATI....IKUT RASA BINASA....
AQ SNDRI XTAW AP YG TRBAIK UNTK DIRIKU..
AQ EGO...AQ SALAH...AQ BUTA.....
AQ XNMPAK APA YG BERLAKU....
AQ INSAN BIASA YG SERING LALAI DGN PERASAAN...
AQ MMG HMBA YG JAHIL...

AQ KINI BERGELAR S0RG PNDIDIK...
TP KNP AQ MASI XYAKIN DGN DIRIKU...
AQ TKOT...TKOT...N TRUS TKOT DGN ARUS KEHIDUPANKU...
MAMPU KA AQ??? LAYAK KA AQ??? B0LEH KA AQ??
PERSOALAN DEMI PERSOLAN YG XDA JWPN...
AQ MMG HAMBA YG JAHIL..

YA ALLAH.....
BANTULAH AQ...
BIMBINGLAH AQ...
AQ KIAN RESAH...
KIAN HILANG KEYAKINAN...
SSGUHNYA AQ MMG HMBA YG JAHIL...
PERLUKAN PTUNJUKMU..
AQ HAMBA YG JAHIL....



Tuesday, April 12, 2011

~Semenyih Sports centre~

Hm....borink time...hehe...pa ag...wat konvoi gi main badmint0n kat semenyih sports centre..hehhee...best gak dpt main malam2.....kuar peluh....wow...lma gak xmian nie....hehehe....dpt main mmg aQ sakit tgn....aduhhhh......suma xb0le bwt...hehehehe....

nie aQ ngan zaqie...patner bergu....

team lawan kami...hahaha......

sahabat sejatiku yg penat main...(penat la sgt...versi khai)....


hahaha.....kenapa smpai 3 pemain nie...ehehhe




hehehe....refreee pompuan ka???ahahhaha...xremaja ar...wakakaa

hehehe.....main jgn xmain......peluh2..hehehe


Thursday, March 31, 2011

~ SAHABATKU PI 5 ~

 MY SOUL........MY LOVE...MY PREN.....MY HEART.....MY BUDDY.....


Nie suma membe2 klas aQ....hm,bakal guru pada masa hadapan......susah senang....kmi sma2...mcm adik beradik....aQ yg dtg dr sabah nie pun xterasa sgt jauh dgn famly c0z d0rg mmg cm fmly aQ...smpai bila2 p0wn aQ xkn lupa knngn aQ ngan mereka nie....pejam celik....waktu smkin singkat.....lepas nie xtaw aa dpt jmpa mereka ni suma ka x....sedih rsanya bila igt nak bepisah....sbnrnya besar harapan aQ nakkan k0rg join aktiviti terakhir kita nie gi Port  Dicks0n....bila aQ taw ada sebilangan yg xpegi...aQ rsa kecewa gak la...c0z k0rg xrsa ka yg kita xkn jmpa lg lps nie...kita dtg dr negeri yg berbeza....bkumpul d bwh stu bumbung(PI 5)...lepasa nie aQ ngan fray akan balik sabah...peratus tuk dtg sni lagi amat tipis....apatah lagi wat reunion kn...jauh skali dpt dtg....sdgkan kita still sekampus pun ssh nak j0in...nie kn plak bila da bekerja....hargailah msa yg ada tuk bersama....aQ xtaw mau nyatakan perasaan syg aQ ngan k0rg suma...bila igt kenangan kita suma...aQ rsa mau nngis....gembira dpt sahabat sebaik k0rg suma....kal0 aQ d matikan n dihidupkan skali lg...aQ tetap akan pilih k0rg jd sahabat aQ dunia n akhirat.....=)

Thursday, March 24, 2011

~ MELAKA OOO MELAKA ~

Best gak  pegi MELAKA nie....wahhhhhhhhhhhhhhhhh................sakt kakiku bejalan......tp,xpa...aQ kn suka jalan....hik3x.....slma nie tg0k dr TV jak la...kali nie aQ xlepaskan pluang gi MELAKA BANDARAYA BERSEJARAH...hehhe..........
APA NIE???UF0 KA???....HAHAHA.....TAMING SARI LA...

Best sgt bila naik menara taming sari nie...b0le nmpak stu bandar melaka....best...mcm jakun plak nila naik nie...tp,aQ bwt cool jak...ehhehe......
dgn smgt kmi mlgkah dgn laju beli tiket...hehehe

xckup penat lagi???sabarrrr......jalan lagi...jaln....n then jmpa la samudera....best la dpt msuk muzium nie...

adedeh....kerdilnya...besow lagi kapal 2..hehe


kami la tugu negara masa hadapan.....haha

nie pa kes nie.....mendera binatang....hehehe

tidakkkkkkkkkkkkkkkk!!!!...jgn lggar aQ.........

aik??? aQ idup smula????

bakal2 pilot negara.....ahhaha

A famosa....

my BF...hehehe...perasan!!

sian uncle nie....mcm nie la org cari rzki...

perigi hang tuah...

perigi hang li poh...

tak melayu hilang di dunia....

makam hang tuah....

pantai jumarni....ahahha

hmmmmmmmmmmmmmm.....last skali pegi pntai.....pastu balik BANGI semula......hmm,,mizzz la m0 dtg MELAKA lagi.........

BYE2 MELAKA.......=)













Saturday, March 12, 2011

~ MY HEAD NUMB!! ~

jumz....

Cam nie la keadaan aQ skg nie.......arghhhhhhhhhhhhhhhh!!! sakt sgt2....aQ mmg xtahan la ngan migrain nie...
smggu 4 kali sakt kpla.....ada x objek lain yg leh gntikan kpla??? bola ka, kelapa ka, bola bowling ka.....haa...baldi ka....best gak....kal0 la b0le head nie d cabut...aQ cbut pstu aQ urut2 smpai aQ tid0....xp0wn....aQ ketuk2 gna batu smpai xsakt.....eee.....saktnya....rsa m0 tumbuk2 kepala nie....nsib baik kal0 aQ tumbuk...aQ gak yg rsa saktnya...huhu....smpai bila la aQ rsa sakt kpla nie...hmmmmm....sian sgguh aQ nie.....adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii saktnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......cb la k0 jgn cri psal ngan aQ....bg la aQ id0p ngan tenang...jgn la k0 asyik sakt jak.......huhu.......penyelesaiannya??? aQ hnya mmpu zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..............tuk ilangkn migrain...=(

jumz in headache.......

Friday, March 11, 2011

~ AQ GILA??K0 GILA???SAPA GILA??


Kenapa perlu mencacinya gila??? kenapa marahkan aQ bila aQ membelanya??? Bg aQ...k0 yg gila kerana xpndai menilai. Dia gila kerana sikap orang yg gila seperti kau!!... Bukan kehendaknya hendak menjadi gila tetapi masyarakat yang gila kerana menuduhnya gila. Siapa dia untuk membela diri sedangkan madahnya disekat? Sedangkan jiwanya diseksa? Oh! Hidup di kalangan masyarakat yang gila menjadi orang yang tak gila menjadi gila. Jadi, siapa yang gila ? Siapa yang harus dipersoalkan atas? Aku gila? atau kau yang gila? Dan sebenarnya siapa yang gila untuk menuduh orang itu gila?
WEKKKKK......

Setiap kejadiaan perlu penjelasan. Bukan tuduh sebarangan. Andai menuduh tanpa bukti. Itu sah fitnah! Lagi gila daripada orang yang gila. Siasatan perlu telus. Mesti siasat dengan hati. Masyarakat perlu berubah. Andai seorang saja yang baik dan semuanya gila. Tidak mustahil yang tidak gila menjadi gila.  Mahu berjuang? Tetapi tiada sokongan. Sudah pasti tersungkur sebelum 'menghulur pedang'. 

Kalau mahu berjuang, bukan berseorang. Perlukan kerjasama. Namun andai berjuang dengan masyarakat yang gila bagaimanakah perjuangan itu dapat dimenangi? Sedangkan jiwa dan jasad tidak bersatu?????

Yeah! Kerjsama. Itu yang paling penting. Bukannya menentang. Bukannya cepat mengalah. Bukannya membiarkan yang tersungkur itu berseorangan. Masyarakat itu perlu ubah pendirian bahawa tidak mustahil benda yang mustahil menjadi kenyatan. Itu realiti! Hendak atau tidak sahaja jawapannya.....BG AQ...K0 YG GILA...BKN DIA...BKN AQ....ITS OVER!!!.....

padan muka...kn da kena.....wakakakakakka.....!!!...


nie la dirimu yg sebenar ...=P


~ HARTA N CINTA ~

Jangan Kau Melihat Wajah Karena Bole  Menipu
Jangan Pula Kau Melihat Harta Kerana  Bole Hilang
Datanglah Kepada Orang Yang Bole
Membuatmu Tersenyum,
Membuatmu Selalu Tertawa,
Dan Membuatmu Merasa Dia akan selalu disampingmu,
Melindungimu dan Menyayangimu.


Jangan Kau Sia-siakan hidup untuk hari ini,
Hidup ini Terlampau Singkat
Bila dihanyutkan  Bersama Pilihan Yang Salah



~ AQ BOSAN...N TERUS BOSAN ~

Aku termenung menatap atap langit rumahku

Kali ini aku mula merasakan lagi kesunyian
Yang Menyelimuti Jiwa dan Hatiku

Perlahan jiwa dan hatiku terasa rapuh
Bagaikan seketul AIS yang disinari matahari
dan perlahan-lahan mencair
Untuk Kedua Kalinya dalam hidupku
Aku merasakan Kehancuran
Bagaikan dihantam sebuah pukulan yang sangat keras
Sehingga aku tak berdaya dan Kuasa tuk menahannya

Kini kumerasakan kesendirian
Sahabat hanya diriku sendiri
Ingin rasanya aku berteriak bebas dan lepas
Bagaikan burung yang lepas dari sangkarnya

Hilang sudah semua harapan tanpa bekas
Hanya kenangan dan kekecewaan yang masih tertinggal
Aku hanya bisa pasrah menerima apa yang telah terjadi
Bagaikan manusia bodoh yang hanya diam tnpa kata

Aku memang bukan yang terbaik,
Tapi aku bole memberikan yang lebih baik.

HIDUP OO HIDUP....=)